نحوه نوشتن رزومه کاری

پروسه‌ استخدام کمپانی ها بسیار سریع پیش میرود؛ در همین لحظه که در حال مطالعه مقاله نحوه نوشتن رزومه کاری حرفه ای هستید ده‌ها کارجو در شغل رویایی شما، رزومه خود را نگارش و به کارفرما ارسال کرده اند. برای تصاحب شغل مورد نظر خود در کمپانی مورد علاقه تان میبایست به جنگ با رقیبانتان بروید و رزومه ها ابزاری برای جنگیدن تلقی میشوند. پس هرچه قدر رزومه قوی تر و حرفه ای تری داشته باشید شانس شما برای دعوت شدن تان به مصاحبه استخدامی بیشتر میشود و بالعکس.

متاسفانه در بسیاری از مواقع به متخصصان و کارشناسانی برخورد کرده ایم که در کار خود خبره هستند اما بدلیل استاندارد نبودن رزومه شان در دریافت جاب آفر شکست میخورند. این مقاله آموزش نوشتن رزومه کاری برای افرادی تهیه شده است که برای اخذ ویزای جستجوی کار و دریافت جاب آفر از کمپانی های معتبر خارجی به رزومه انگلیسی حرفه ای نیاز دارند. محتوای این مقاله توسط رزومه نویسان باتجربه ایرانی گردآوری شده است و هدف این است که با مطالعه آن، بتوانید پارامترهای اساسی در استانداردسازی رزومه تان را فرا بگیرید.

قدم اول
قالب مناسب را برای رزومه انتخاب کنید
قالب زمان معکوس
سبک رزومه سنتی و آشنا به نظر کارفرمایان از مزایای این نوع قالب میباشد که بر وظایف، تجربه و سابقه کاریتان تاکید دارد. این قالب بسیار رایج است و اغلب متقاضیان استخدامی کمپانی های خارجی از این قالب برای نگارش رزومه استفاده میکنند. شما اول باید آخرین سوابق کاری خود را در لیست قرار دهید و به عقب‌تر و شغل‌های قدیمی‌تر پیش روید که منظور از زمان معکوس همین است. به عنوان یک رزومه‌ استاندارد، این قالب به راحتی خوانده و به راحتی بررسی می‌شود.

قالب ترکیبی
این قالب برای برجسته سازی مهارت‌های قابل تغییر متخصصان و کسانی که می‌خواهند شغلشان را تغییر بدهند بسیار عالی است. اما این قالب برای اغلب کمپانی ها ناآشنا میباشد و برای کسانی که می‌خواهند جذب شرکت‌هایی شوند که به دنبال فارغ التحصیلان بی سابقه هستند، توصیه نمی‌شود.

برای شرکت‌هایی که بیش‌تر دنبال مهارت هستند تا سابقه‌کار، بسیار متقاعدکننده است. اما مدیر منابع انسانی ممکن است فکر کند که شما چیزی را پنهان می‌کنید.
نکته : دقت داشته باشید که همه چیز به قالب رزومه ختم نمیشود! تحقیقات متعددی درباره‌ی ارتباط بین مقبول بدون رزومه و شخصیت متقاضی، با استخدام شدن متقاضی وجود دارد. در آخر میزان تاثیر آن را بر قضاوت رزومه توسط کارفرما اندازه می‌گیرند. مراقب باشید که کدام اطلاعات را به کار می‌گیرید.

قدم دوم
اطلاعات تماس و جزئیات شخصی را اضافه کنید
اگر دقت کرده باشید افراد دیپلمات در جلسات بخوبی می‌داند که چه اطلاعاتی از خودشان را باید ارائه بدهند و چه اطلاعاتی را باید نگه دارد. در قسمت اطلاعات تماس رزومه هم همین روال است. آیتم‌هایی وجود دارد که حتما باید قرار داده شود و برخی اطلاعاتی نیز هستند که به هیچ وجه نباید وارد شود.

اطلاعات تماس الزامی
نام و نام خانوداگی، شماره تماس موبایل و نشانی ایمیل جزو اطلاعات تماس الزامی میباشند. دقت کنید که شماره‌ی سیم‌کارت بر شماره تلفن ثابت اولویت دارد

اطلاعات تماس توصیه شده
توصیه میکنیم که آدرس پروفایل لینکدین را در رزومه خود درج کنید. با قید آدرس پروفایل در رزومه خود در واقع به کارفرما فرصتی میدهید که شما را بهتر بشناسد.

اطلاعات تماس اختیاری
ممکن است قدیمی به نظر بیاید اما خیلی از کارفرمایان هنوز پیشنهادات و رد درخواست‌ها را با پست می‌فرستند. همچنین در بعضی مواقع ممکن است محل سکونت متقاضی برای کمپانی مهم باشد؛ لذا پیشنهاد میکنیم که بهتر است نشانی پستی خود را در رزومه درج کنید. همچنین شما میتوانید آدرس وبسایت ( یا وبلاگ ) و یا شبکه های اجتماعی خود را بشرطی که مرتبط با شغلتان باشد در رزومه خود درج کنید مثلا اگر برنامه نویس هستید و در گیت هاب فعال بوده اید توصیه میکنیم آدرس پروفایل گیت هاب خود را درج کنید چرا که در بسیاری از مواقع کارفرمایان ممکن است شما را در شبکه های اجتماعی و یا در گوگل جستجو کنند.

اطلاعات تماس غیرلازم
فقط در مواقعی که در سمت شغلی مدنظرتان مسئله سن مطرح است میتوانید تاریخ تولدتان را اضافه کنید. همچنین اضافه کردن شماره تلفن، نشانی پستی و یا نشانی ایمیل دوم آن‌ها را گیج می‌کند.

قدم سوم
سربرگ رزومه
شاید برایتان جالب باشد که بدانید اغلب کارفرماها با بی‌توجهی رزومه‌ها را مرور می‌کنند. طی تحقیقات انجام شده، بررسی و گرفتن تصمیم نهایی توسط کارشناسان منابع انسانی تنها در 8 ثانیه صورت می‌گیرد (مقاله راجع به این موضوع) به همین دلیل است که جمله‌ مناسب سربرگ یک رزومه‌ حرفه ای بسیار مهم است. جمله‌ای که بتواند یک تصور جذابی از شما به عنوان یک نامزد استخدامی در ذهن کارشناس HR شکل دهد.

متن Summary Statement یا Objective Statement در بالای صفحه قرار دارد و یحتمل بیش‌ترین ارتباط را از لحاظ زمانی با خواننده برقرار می‌کند. در ادامه به شما نشان خواهیم داد که چگونه خلاصه‌ای درباره‌ی خودتان بنویسید که خوننده را جذب به خواندن بیش‌تر کند.

خلاصه بیانیه (Summary Statement)

هنگامی باید از Summary Statement استفاده کنید که در شغلی مورد نظر خود باتجربه باشید. Summary Statement صلاحیت‌ها و مهارت‌های کاربردی در کار را خلاصه می‌کند. بیایید نگاهی به نوشتن درست و غلط این نوع بیانیه بیاندازیم :

مثال درست :

طراح گرافیک مستقل دارای بیش از چهار سال تجربه کاری در یک شرکت بازاریابی جهانی. طبق نظرهای بعمل آمده از مشتریان، بیش‌ترین نرخ را در کیفیت و رضایت در شرکت به دست آورده است (76/99%) مشتاق است که با تیم دزین (DeZine) در شغلش رشد و پیشرفت کند.

مثال نادرست :

در چهار سال اخیر یک گرافیک بودم. علاوه بر دانشم در نرم‌افزار و طراحی برنامه، من همچنین از مدیریت حساب‌های مشتریان نیز بر می‌آیم، و من همیشه زیر فشار هم می‌توانم خوب کار کنم، حتی در بحرانی‌شرایط.

تفاوت را می‌بینید؟ آن یکی که نادرست بود لیستی از تجربیات خود تهیه کرده بود، که بیش‌تر بر وظایف روزانه متمرکز بود نه دستاوردها. در مثال درست شما مدارک تجربه، دستاوردها و مهارت‌های خودتان را ارائه کردید.

نکته:

در مثال درست، اسم شرکت نیز استفاده شده است. این یک روش عالی است تا رزومه این حس را برای کارفرما به ارمغان بیاورد که این رزومه شخصی‌سازی شده است و این گونه نیست که آن را به هر شرکتی که وجود دارد فرستاده اند تا شاید یکی از آن‌ها قبول کنند.

و

بیانیه Objective Statement

اگر تجربه‌‌کاری ندارید یا تجربه شما به شغل یا سمتی که متقاضی آن هستید مربوط نیست (کار سطح پایین، آزاد، دانشجو یا دانش‌آموز و غیره)، متن Objective Statement را انتخاب کنید. از آنجایی که تجربه‌ مرتبطی ندارید که در متن Summary Statement قرار بدهید شما باید مهارت‌هایی را که در زمینه‌های دیگر کسب کرده‌اید و می‌توانید با کمی اقتباس از آن مهارت‌ها در این سمت بهره ببرید را برجسته کنید. و این حس را به خواننده القا کنید که با اینکه در سمت مورد نظرتان تجربه‌ای ندارید اما تجربیاتی مربوط به آن دارید.

مثال درست :

متخصص روابط با مشتری با بیش از سه سال تجربه کاری در شرکت بزرگ سخت‎افزاری. بهترین رتبه‌ها را در آزمون‌های مربوط به کیفیت(3/97%) و دانش(100%) در مشخصات‌نویسی به دست آورده است. با پیشرفت در تیم BQNY به عنوان یک تکنسین آی تی سطح پایین به دنبال سطح شغلی بالاتر هست.

مثال نادرست :

من یک متخصص روابط با مشتری، مشتاق هستم تا تکنسین بشوم. در این زمینه تجربه‌ای ندارم اما همکاران سابقم گفتند که من سریع یاد می‌گیرم. بسیار با انگیزه هستم زیرا کار کردن در فضای باز را نسبت به کار کردن پشت میز در اتاق را ترجیح می‌دهم.

یک شرکت هنگام استخدام فردی که تجربه‌ کافی ندارد ریسک بیشتری را می‌پذیرد. پس شما باید به آن‌ها نشان دهید که پتانسیل کار دارید. در مثال درست ما از تجربه‌هایی در شرکت‌های قبلی گفتیم که بیش‌ترین ارتباط را با شغل مورد نظر دارند و به چند دستاورد با یک سری ارقام اشاره کردیم. همیشه یادتان باشد که اعداد با صدای بلندتر از واژگان حرف می‌زنند.

قدم چهارم
فهرست بندی تجربیات و دستاوردهای کلیدی مرتبط
اگر رزومه را به یک پوشه تصور کنیم، بخش تجربه‌های شغلی رزومه حکم شالوده آن پوشه را خواهد داشت. در این قسمت از آموزش نگارش رزومه، وقت آن رسیده که تاریخچه‌ کاری و دستاوردهای گذشته‌تان را در رزومه شغلی قرار بدهید.

باید باور داشته باشید که همه چیز کامپیوتری شده است. در عصری هستیم که حتی فرآیند استخدام هم رو به مدرنیزه و دیجیتالی شدن می‌باشد. شرکت‌های بزرگ رو به ATS آورده‌اند تا به آن‌ها در بروزرسانی فرآیند استخدامی کمک کند. نرم‌افزار ATS مراحل اولیه‌ استخدام را به صورت اتوماتیک انجام می‌دهد. این سیستم به دنبال کلمات کلیدی می‌گردد و بر اساس آن‌ها یک سری الگوریتم‌ها را اجرا و در نتیجه برای هر فرد متقاضی، یک امتیازی ثبت می‌کند که ارزش آن فرد را نشان می‌دهد. بنابراین تنظیم رزومه حیاتی است، و بخش تجربیات کاری بخشی است که بیشتر از هر قسمت رزومه نیاز به تنظیم دارد.

نحوه قالب‌بندی بخش تجربیات کاری در رزومه
عنوان شغل: عنوان شغل باید در بالای هر رکورد شغل قرار بگیرد تا کارفرما آن را به راحتی پیدا کند. آن را پررنگ (Bold) و یا سایز آن را به اندازه یک یا دو پوینت زیاد کنید تا برجسته و بین دیگر داده‌ها تشخیص داده شود.

شرکت، شهر، استان: در خط دوم نام شرکت، شهر و استانی که در آن کار کردید را تایپ کنید.

مدت زمان کاری: در خط سوم بازه زمانی شغل قبلیتان را تایپ کنید می‌توانید تنها سال و یا سال و ماه را با هم وارد کنید اما نیاز به وارد کردن تعداد دقیق روزها نیست.

مسئولیت‌ها و وظایف کلیدی: نیازی به قرار دادن تمامی وظایف با جزئیات کامل در این بخش نیست. بر روی وظایفی تمرکز کنید که بیش‌تر از همه به این شغل جدید مرتبط خواهد بود.

دستاوردهای کلیدی: اغلب جدی گرفته نمی‌شوند اما دستاوردهای کلیدی بسیار مهم است. کارفرمایان از کارهای شما مطلع هستند، آن‌ها دنبال این هستند که بفهمند که آن کارها را با چه کیفیتی به اتمام رسانیده‌اید.

کلمات کلیدی: مهم است که کل بخش تجربه‌های کاری تان را با کلمات کلیدی تایپ کنید اگر در رزومه‌ی کاری یا cv بیش‌تر از یک ورودی قرار می‌دهید، با آخرین شغلتان شروع کنید و همانطور به عقب بروید (ترتیب زمانی معکوس)

همچنین بخش تجربیات شما باید نزدیک بالای صفحه و در زیر جمله‌ی سربرگ قرار گیرد. اما اگر تجربه‌ حرفه‌ای ندارید یا تجربه‌ کمی دارید، بخش تحصیلات را در بالای سابقه‌کار قرار دهید. بخش تجربه‌ی کاری رزومه جایی است که در آن شغل‌های گذشته‌تان را توصیف می‌کنید. تجربه‌کاری حیاتی‌ترین بخش در job application شما است. مطمئن شوید که آن را به خوبی انجام می‌دهید.

و

تنظیم تجربیات کاری
برای شناسایی کلمات کلیدی مرتبط با شغلتان، نگاهی به آگهی استخدام و توضیحات job description بیاندازید و به دنبال کلمات‌کلیدی بگردید که با مسئولیت‌های شما ارتباط دارد. اگر در آن کلمات کلیدی چیزی به آیتمی برخورد کردید که انجام داده‌اید، آن را در رزومه‌تان به صورت بولت اضافه کنید.

تنظیم رزومه شامل تنظیم اندازه‌ رزومه نیز می‌شود. رزومه تک صفحه‌ای و دو صفحه‌ای هر دو معایب و مزایای خودشان را دارند، اما تعداد صفحات از آن نباید بیش‌تر شود. همچنین از به کار بردن کلمات همیشگی و خسته‌کننده (“مسئولِ….”) در بخش تجربیات کاری اجتناب کنید. به جای آن از ادبیات قوی‌تر و افعال مختلف استفاده کنید تا کارفرما را از خواندن خسته نشود.

چه مقدار تجربه کاری را باید در رزومه قرار داد؟
Senior-level applicants مانند مدیران باید 15 سال سابقه‌کار مربوط را با کلمات موثر در بولت، فهرست‌بندی کنند.
Mid-level job seekers باید جزئیات شرح شغل‌های موقعیت‌های مربوط را در این بخش قرار دهند و به موقعیت‌های دیگر به صورت کوتاه اشاره کنند.
Entry-level candidates باید تمام تجربیات کار حرفه‌ای خود را توصیف کنند. خصوصا آن وظایف و دستاوردهایی که بیش‌تر از بقیه مرتبط به شغل مورد نظر شما می‌باشند.
افراد بی‌سابقه که تجربه‌ی کاری ندارند هم می‌توانند تاریخچه‌ دیگری از خودشان (نقش‌های خاص به عنوان دانشجو در دانشگاه، کارورزی یا تجربه‌های داوطلبانه) را در رزومه قرار دهند و قسمت تجربه‌ی خود را پر کنند.

قدم پنجم
فهرست بندی تحصیلات
بسیاری از متقاضیان استخدام در کمپانی های خارجی، قسمت تحصیلات را کم ارزش می‌دانند و این درست نیست. در اینجا خواهیم دید که چگونه تحصیلات خودتان را طوری در رزومه قرار دهید که درخور یک رزومه بین المللی باشد :

ترتیب درست آن است که اول، بالاترین مدرک تحصیلی خود را قرار دهید.
سپس مدارک تحصیلی دیگر را به ترتیب زمانی معکوس قرار دهید.
اگر مدرک دانشگاهی دارید، اطلاعات دبیرستانی خود را اضافه نکنید.
در صورت وجود، دوره‌ها، افتخارات یا جایزات مربوط را اضافه کنید.

 

نکته:
این را پیش‌تر هم گفتیم اما برای اطمینان تکرار می‌کنیم که اگر تجربه شغلی خاصی ندارید یا تجربه‌ کمی در کار خود دارید، تحصیلات خود را بهتر است بالای بخش تجربیات در رزومه شغلی تان قرار دهید. در غیر اینصورت تحصیلات را در زیر بخش تجربیات قرار دهید. توصیه می‌کنیم که از درج نمرات تان صرف نظر کنید چرا که اگر نمرات شما عالی نباشند (از نظر کارفرما) به ضررتان تمام خواهد شد.

همچنین در تحصیلات رزومه یا CV تان دروغ نگویید. از خرید و استفاده جعلی مدارک تحصیلی اجتناب کنید چرا که خیلی از مدارک تحصیلی لزوما باعث بهبود نمای کاری شما نمی‌شود.

قدم ششم
فهرست بندی مهارت ها
به یکی از مهمترین بخش های آموزش نوشتن رزومه کاری رسیده ایم. بخش مهارت ها (skills) چنانچه بی نقص نوشته شود، رزومه کاری شما تبدیل به یک رزومه باشکوه خواهد شد. بیشترین موضوعی که باید در این بخش رعایت کنید این است که باید از نگارش مهارت های غیر مرتبط با شغل تان در این بخش اکیدا خودداری کنید. مثلا یک رزومه‌ کاری مهندس IT نیاز به نشان دادن مهارت‌های دامپزشکی شما ندارد و یا مثلا رزومه‌ آشپزی شما نباید حاوی توانایی و تسلط شما در فتوشاپ باشد. ترکیب این دو مهارتها یک پکیج کاملی از تواناییها و مهارتهای فرد متقاضی استخدام را تشکیل می‌دهد.

مهارت‌های سخت : که توانایی‌ها و دانش‌های اکتسابی است. (برای مثال کار با فتوشاپ یا صندوقداری)

مهارت‌های نرم : که ویژگی‌ها و تواناییهای ذاتی شما هستند. (برای مثال مهارت‌های ارتباطی، وفق‌پذیری یا سازگاری با محیط، کار گروهی)

چه مهارت‌هایی در رزومه قرار بدهیم؟
یکی از روشهای خوب برای این کار است که آگهی های استخدامی صنف شغلی خودتان را پیدا کنید و مهارتها و توانایی های خواسته شده و مورد نیاز آن آگهی استخدامی را بررسی کنید. شما نیز باید این موارد را در رزومه خود بیاورید.

چگونه مهارت‌ها را در یک رزومه فهرست‌بندی کنیم؟
چندین راه برای ساختن لیستی از مهارت‌ها در رزومه وجود دارد. اغلب اوقات یک بخش مهارت‌های ساده مشمول پنج الی شش توانایی کلیدی و سطح تخصص و مهارت کافی است. برای عناوین و مهارت‌های تکنیکی شغلی، شاید بهتر باشد که شما دانشتان را در هر بخش مهارتی دسته‌بندی و فهرست کنید. این را به یاد داشته باشید که هر مهارتی ارزش بودن در رزومه را ندارد! گفتن این موضوع که شما می‌توانید از Word استفاده کنید مانند این است که به تواناییتان در استفاده از چنگال ببالید! ما در کارگاه آموزشی رزومه نویسی بین المللی بشکل تخصصی به شما آموزش میدهیم که چگونه مهارتهای شغلی را شناسایی کنید و چگونه کلمات کلیدی استراتژیک را در این بخش از رزومه درج کنید.

و

فهرستی از مهارت های رایج که میتوانید استفاده کنید
مهارت‌های ارتباطی: شامل مهارت‌های اجتماعی، ارتباط‌های غیر کلامی، مهارت‌های گوش فرا دادن و مهارت‌های درون فردی

مهارت‌های تکنیکی: دانش و تسلط اکتسابی مانند مهارت‌های رایانه‌ای و تسلط بر نرم‌افزارهای اداری

مهارت‌های شغلی: توانایی ها و تسلط خاصی که روی حرفه شغلی خود دارید
مهارت‌های مدیریتی و رهبری: توانایی‌ها و ویژگی‌های یک مدیر، رئیس یا ناظر خوب

مهارت‌های تفکری انتقادی: قدرت تصمیم‌گیری مبتنی بر تفکرات و ابتکار عمل. شامل مهارت‎‌های آنالیزی، تصمیم‌گیری و حل مسئله
مهارت‌های سازمانی: استعداد در برنامه‌ریزی، سازماندهی و طراحی استراتژی.
مهارت‌های تطبیقی: برای کسانی که قصد دارند فیلد کاریشان را تغییر بدهند؛ مهارت‌هایی ست که یاد گرفته‌اید و میتوانید آن‌ها را با کمی تطبیق‌دهی در شغل جدیدتان به کار گیرید.

قدم هفتم
اضافه سازی بخش های مهم دیگر
مسئله این است که رزومه‌ی همه آن بخش‌هایی که تا الان گفته شد را دارند. ولی برای اینکه یک رزومه شخصی‌سازی بشود نیاز به چه چیزی دارد؟ برای منحصر بفرد ساختن رزومه‌تان برای آن بخش‌های اضافی در نظر بگیرید. بخش‌های اضافی در سی‌وی یا رزومه‌تان هر چیزی را درباره‌ی ما نمایش دهد از این که به زبان‌هایی که به آن‌ها مسلط هستید مفتخر هستید و یا هرچیز دیگری. در اینجا پیشنهاداتی برای بخش‌های اضافی که به ممکن است شما را در طراحی این بخش کمک کنند آورده‌ایم.

سرگرمی و علایق
ممکن است فکر کنید که کارفرمایان تمایلی به این ندارند که بدانند (مثلا) عضو کدام انجمن و یا تیم ورزشی هستید. اما حقیقت چیز دیگری ست. با توجه به اینکه توانایی کار گروهی یکی از فاکتورهای مهم استخدامی بخصوص در موقعیت شغلی مدیریتی است، با لیست کردن علایق و سرگرمی‌هایتان می‌توانید به کارفرمایان نشان دهید که توانایی کار تیمی را دارید.

کار داوطلبانه
تجربه‎ها حاکی از آن است که لیست کردن کارهای داوطلبی امکان استخدام را افزایش می‌دهد چرا که فهرست‌بندی و قرار دادن بخش تجربیات داوطلبانه راه خوبی برای نشان دادن ارزش‌ها و تعهد کاری شماست و همچنین نشان می‌دهد که شما تنها به پول اهمیت نمی‌دهید. برای کسانی که در سطح پایین و بی تجربه هستند کار داوطلبانه بهترین راه ورود به کمپانی های معتبر از طریق استخدام است.

مدارک و جوایز
اگر مدارک و جایزه‌‌ای دارید که به آن افتخار می‌کنید و دوست دارید آن را به نمایش بگذارید، چنانچه به شغل و حرفه شما مربوط هست حتما آنها را قید کنید. بطور مثال اگر مدارک و مجوزی در زمینه‌ بهداشت و مواد غذایی دارید و یا اینکه در یک مسابقه‌ آشپزی در یک جشنواره برنده شده‌اید و به دنبال آشپز شدن در یک کمپانی معتبر خارجی هستید، قید کردن آن میتواند کارفرما را تحت تاثیر قرار دهد.

زبان
قید کردن میزان تسلط تان به زبان‎های خارجه در رزومه‌ خصوصا در همکاری‌های بین‌المللی یا در مشاغل و کمپانی‎هایی چند ملیتی که بخشی از پرسنل از زبان دوم استفاده می‌کنند، بسیار میتواند موجب بالا رفتن شانس شما در استخدام شود.

انتشارات و پروژه‌ها
اگر برای وبلاگ، مجله یا ژورنال‌های علمی مقاله نوشته‌اید، حتما اشاره ای به آنها در رزومه کاری تان داشته باشید. اگر لیست پرحجمی از پروژه‌ها یا انتشارات دارید توصیه میکنیم که یک Portfolio آنلاین بسازید و همه چیز را به طور مستند در آن قرار دهید و فقط لینک آن را در بخش اطلاعات تماس قرار دهید.

قدم هشتم
کامل کردن رزومه با کاورلتر
برای بیشتر تحت تاثیر قرار دادن کارفرمایان و اینکه نشان دهید در آن جایگاه شغلی بهترین و لایق ترین فرد هستید، بهتر است از یک نامه تکمیل کننده که به کاورلتر cover letter شهرت دارد نیز بنویسید. کاور لتر به شما این امکان را می‌دهد که برای موضوعاتی که در رزومه نیاز به اختصار داشتند، بیشتر توضیح دهید. در کاورلتر میتوانید با لحنی غیر رسمی با کارفرما صحبت کنید و با استفاده از تکنیک های خاصی میتوانید تیر خلاصی را برای ترغیب کردن کافرما بزنید. بیش‌تر کارفرمایان فکر می‌کنند که خواندن یک رزومه برای تصمیم گیری کافی نیست؛ لذا یک کاورلتر عالی که با رزومه‌ شما تطابق داشته باشد، ارزش شما را بین کاندید‌های آن موقعیت شغلی بیش‌تر می‌کند.

 

قدم نهم
مرور و بازخوانی رزومه
بازخوانی و مرور
قبل از فرستادن رزومه یا سی‌وی آن را دوباره بررسی کنید. رزومه و کاورلتر را با ابزارهای آنالیز متون مانند grammarly اسکن کنید. سپس از یک دوست یا یکی از اعضای خانواده بخواهید که آن را برای بار سوم بخواند و نظرش را بگوید. کار از محکم کاری عیب نمی‌کند! مرور و بازخوانی رزومه‌ خودتان سخت است چرا که احتمالا ساعت‌ها به آن خیره شده بودید. هرچقدر که زمان بیش‌تری برای بازنویسی و ویرایش محتوای رزومه اختصاص دهید احتمال این که اشتباهات تایپی از چشم شما فرار کند بیش‌تر است. حتی اگر تجربه‌ شما در این زمینه تحسین برانگیز باشد بتدریج توجه شما به جزئیات محو می‌شود. بنابراین ارزشش را دارد که رزومه‌‌تان را به یک جفت چشمان تازه بسپرید.

 

فعالیت در فضای مجازی
احیانا چنانچه قبلا در شبکه های اجتماعی (بخصوص لینکدین و فیسبوک) فعالیت درستی نداشتید و پست هایی با محتوای هنجارشکنانه منتشر کرده اید و یا اینکه از کلمات توهین آمیز در کامنت ها استفاده کرده اید، پیش از اینکه مدیر استخدام یا کارفرما سوابق شما را در فضای مجازی جستجو کند میبایست آنها را حذف کنید یا حداقل آن‌ها را پرایوت کنید. سعی کنید توصیه میکنیم که حتما چند پست مناسب در شبکه‌های اجتماعی خود منتشر کرده باشید.

 

ذخیره سازی صحیح فایل
برای تمام نسخه‌های رزومه‌تان قراردادی تعیین کنید که (بترتیب) شامل نام خودتان، خط تیره، شغل مورد نظرتان و کلمه‌ رزومه یا سی‌وی باشد و همیشه از همین فرمت استفاده کنید.مثلا ali-saeedi-accountant-resume.pdf و یا amir-salehi-cashier-cover-letter.docx . هنگام فرستادن ایمیل، آگهی استخدامی را بررسی کنید و ببینید آیا کمپانی از متقاضیان خواسته است که ایمیل ها را با سابجکت خاصی بفرستید؟ اگر که این طور نبود موضوع ایمیل را با اسم شغل مورد نظرتان، کد ارجاعی آگهی (در صورتی که آگی استخدامی دارای کد میباشد)، نامتان و کلمه‌ی “رزومه” تشکیل دهید. بطور مثال : managemant server 452145 ali saeedi resume

 

یک دست بودن رزومه
ثابت بودن و عدم تناقض همانطور که به عنوان کارمند آینده پراهمیت است در رزومه نیز حیاتی است. برای مثال تاریختان را به هر نحوی که می‌خواهید می‌توانید اعلام کنید ( مثلا 8/2/2020 ) اما در قسمت های دیگر رزومه نیز باید از همان فرمت استفاده کنید ( مثلا ننویسید 1 oct 2020 ). اگر برای یک بخش از رزومه آیکون مناسبی پیدا کردید برای بقیه بخش ها نیز حتما آیکون قرار دهید در غیر اینصورت قید آیکون را برای همه بخش‌ها بزنید. همچنین مطمئن باشید که اندازه‌ عرض حاشیه در چهار طرف صفحه یکسان است. لازم به ذکر است که باید دقت کنید از زمان مناسب در افعالتان استفاده کنید. اگر شغلتان به گذشته تعلق دارد و دیگر در آنجا کار نمی‌کنید از افعال گذشته استفاده کنید. اگر از امور حال حاضر خودتان لیستی تهیه می‌کنید، از افعال حال استفاده کنید. مهم این است که رزومه یک شکل و یک دستی داشته باشید.

 

انجام مکاتبات اصولی
هنگامی که ایمیل حاوی رزومه و کاورلتر خود را به پست الکترونیکی یک کمپانی ارسال میکنید، ایمیل شما وارد دریایی از ایمیل‌ها از طرف دیگر کارجویانی می‌شود که برای همان شغل مورد نظر شما می‌جنگند. بهتر است از طرق مختلف، مشخصات کسی که ایمیل شما را خواهند خواند پیدا کنید و رزومه را براساس آن شخص ‌سازی کنید. بطور مثال وقتی که از “آقای XXX مسئول محترم استخدام…” استفاده می‌کنید بسیار متقاعدکننده‌تر است از این که تایپ کنید “هرکس که این نامه را می‌خواند…” انجام مکاتبات اصولی یکی از مهمترین کارهایی است که مهاجرین ویزای تحصیلی باید بخوبی آن را انجام دهند.

 

افزایش خوانایی
با توجه به اینکه در اغلب کمپانی های معتبر خارجی رزومه ها توسط سیستم ATS اسکن و بررسی میشود، محتوای رزومه میبایست از خوانایی استانداری برخوردار باشد. در این مقاله بطور مفصل درباره سیستم ATS صحبت کرده ایم؛ همچنین برای کیفیت سنجی و و تست رزومه خود مطابق با سیستم ATS میتوانید فایل رزومه فعلی خود را اینجا آپلود کنید تا کارشناسان ما بطور رایگان رزومه شما را ارزیابی کنند. در اینجا چند نکته مهم برای افزایش خوانایی متون قید میکنیم :

بهترین فونت برای رزومه، فونت استانداردی ست که با رندر‌های سیستم ATS و ماشین‌ها سازگاری دارد مانند Cambria، Calibri، Arial، Times New Roman و Helvetica
فاصله مناسب بین خطوط برای متون معمولی سایز فونت 11 پوینت یا 12 پوینت در نظر بگیرید. برای عناوین بخش‌ها سایز فونت را 14 تا 16 پوینت قرار دهید. کادر حاشیه را مناسب انتخاب کنید تا کادر متن، زیادی کوچک نشود.
واژگان و عبارات خاص و کلیدی محتوای رزومه خود را بولد یا پررنگ کنید. همچنین برای بخش‌های پشتیبانی و توضیحی آن‌ها را ایتالیک کنید و از درج خط ‌زیر عبارات مهم خودداری کنید زیرا باعث به هم ریختگی رزومه می‌شود.
برای عناوین از فونت های Sans-serif و Serif استفاده کنید تا از فونت بطن محتوای رزومه متمایز باشند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست های مرتبط