فریلنسرها چگونه میتوانند رزومه خود را تقویت کنند؟ - رزومه نویس

چه یک فریلنسر حرفه ای باشید و چه کارمند رسمی، هرگز نباید ارزش تجربه فریلنسری تان را در رزومه دست کم بگیرید. به عنوان یک فریلنسر، مطمئناً مجموعه مهارت های چشمگیری را که شرکت ها به دنبال آن هستند، در اختیار دارید و البته، باید آن ها را در رزومه کاری تان درج کنید؛ اما همانند بسیاری از فریلنسرها، شاید برای یافتن روش صحیح انجام این کار با مشکل مواجه شوید. در این مقاله با نکات و ترفندهایی در مورد تجربه کاری فریلنسری برای درج در رزومه آشنا خواهید شد. قصد داریم با پاسخ به سوالات زیر، به شما کمک کنیم:

  • فریلنسر کیست یا چیست؟
  • آیا باید فریلنسری را به رزومه اضافه کنید؟
  • چگونه باید پروژه های فریلنسری را در رزومه قرار دهید؟

فریلنسر چیست؟

شرکت ها در هر نوع و اندازه ای می توانند فریلنسرها را برای پروژه ها یا کارهای مختلف استخدام کنند، اما فریلنسر دقیقا کیست یا چیست؟ به طور معمول، فریلنسر فردی است که دارای سطح بالایی از مهارت ها و دانش در یک زمینه خاص است. در واقع، این افراد برای یک شرکت خاص و برای یک دوره زمانی مشخص و در پروژه ها یا وظایف خاص کار می کنند، بنابراین آنها خود مسئول مالیات، بیمه درمانی، بازنشستگی و سایر مشارکت های شخصی خود هستند.

آیا باید فریلنسری را به رزومه اضافه کرد؟

پاسخ کوتاه، بله باید پروژه های فریلنسری را به رزومه حرفه ای تان اضافه کنید و دلایل زیادی برای این کار وجود دارد، که مهترین آن ها عبارتند از:

  • پروژه های فریلنسری، تطبیق پذیری شما در صنایع مختلف را نشان می دهد – این امر به مشتری بالقوه کمک می کند تا متوجه شود که شما انعطاف پذیر هستید و به نوعی به آن­ها نشان می دهد که می توانید در بخش های مختلف با همان کیفیت کار کنید.
  • پروژه های فریلنسری توانایی شما را برای موفقیت در خارج از مشاغل سنتی و مرسوم اثبات می کند – در حالی که مجموعه مهارت های فریلنسرها و کارگران تمام وقت اغلب با هم همپوشانی دارند، برخی از کارفرمایان ترجیح می دهند با فریلنسرهایی با تجربه اثبات شده همکاری کنند. درج پروژه های فریلنسری گذشته نشان می دهد که در برآوردن نیازهای مشتریان قبلی خود موفق بوده اید.

چگونه  باید پروژه های فریلنسری را در رزومه قرار دهید؟

هنگامی که پروژه های قبلی را در بخش تجربه کاری درج می کنید، چند قانون کلی وجود دارد که باید به آن ها توجه کنید.

به خودتان یک عنوان شغلی بدهید که ماهیت کارتان را نشان دهد.

اولین چیزی که باید به خاطر بسپارید این است که باید با پروژه هایتان در رزومه همانند هر ورودی دیگری در بخش تجربه کاری رفتار کنید. به همین دلیل است که باید برای کاری که برای هر مشتری انجام داده اید، عنوان شغلی مناسبی را به خود اختصاص دهید. تنها کاری که لازم است انجام دهید، این است که عناوینی همچون “طرف قرارداد”، “مشاور” یا “فریلنسر” را به عنوان شغل اضافه کنید.

نام شرکتی را که برای آن خدمات ارائه کرده اید اضافه کنید.

افزودن نام شرکت هایی که برای آنها خدمات ارائه کرده اید، به کار گذشته تان در چشم مشتریان بالقوه اعتبار بیشتری می بخشد. افزون بر این، مشتریان گذشته می توانند به عنوان یک مرجع صنعتی برای کارتان عمل کنند، و اگر مشتری بالقوه نیز در همان صنعت باشد، احتمالاً از سایر گزینه ها متمایز خواهید شد. با این حال، پروژه های نامربوط باید از رزومه انگلیسی تان حذف شود، زیرا فقط فضا را اشغال می کند و هیچ ارزش دیگری ندارد.

تاریخ شروع و پایان پروژه ها  را اضافه کنید.

درج کردن تاریخ های همکاری می تواند به مشتریان بالقوه کمک کند تا دامنه و سطح تجربه شما را در یک صنعت خاص درک کنند. علاوه بر این، این تاریخ‌ها نشان می‌دهند که اخیراً چقدر در این زمینه فعال بوده‌اید، فاصله میان دو همکاری چقدر است و معمولاً چه مدت در یک فرصت شغلی همکاری داشته اید.  تاریخ شروع و پایان پروژه ها می تواند سبب جذب مشتریان بالقوه شود.

ارائه خلاصه ای از خدمات ارائه شده

این احتمال وجود دارد که مشتری بالقوه نتواند برخی از پروژه هایی را که انجام داده اید درک کند؛ به همین دلیل ارائه یک خلاصه برای هر یک از پروژه ها می تواند بسیار مفید باشد. در غیر این صورت، ممکن است به دلیل سوء تفاهم از رزومه شما عبور کنند. بنابراین، اطمینان حاصل کنید که توضیح مختصری از کاری که انجام داده‌اید درج کنید و می‌توانید حتی یک گام جلوتر بروید: برای تحت تأثیر قرار دادن مشتری، به نتایج کسب شده اشاره کنید.

از نقاط گلوله ای (بولت) استفاده کنید

درست همانند یک ورودی برای سایر  مشاغل در بخش تجربه کاری، پروژه های فریلنسری نیز باید با یک بولت آغاز شود. با این حال، هنگامی که صحبت از فریلنسری به میان می آید، تمرکز اصلی باید بر روی پروژه های مهم، مشتریان، دستاوردها، تقدیرنامه ها، جوایز یا نتایج مثبت از کارتان باشد.

نکات و ترفندها

بسیار خوب، بایید یکسری نکات و ترفندهای رزومه نویسی را باهم بررسی کنیم.

از زبان روشن و مختصر استفاده کنید

درست همانند هر رزومه دیگری، رزومه شما با لحنی حرفه ای و بدون اشتباه نگارش شود. نکته دیگری که باید به آن توجه بیشتری داشته باشید این است که از واژه های بزرگ یا اصطلاحات تخصصی صنعتی زیاد استفاده نکنید؛ چرا که می تواند تاثیر منفی در خواننده رزومه داشته باشد. اگر  می خواهید به تعادل کاملی بین حرفه ای بودن و دانش­تان برسید، پس زیاده روی نکنید.

در صورت امکان مشتریان را به عنوان مرجع اضافه کنید

توصیه های مشتریان قبلی یکی از قوی ترین ابزارهایی است که می توانید برای افزایش عملکرد رزومه­تان در دنیای فریلنسری استفاده کنید. تایید کار شما از سوی مشتری قبلی، به مشتری بالقوه نشان خواهد داد که شما گزینه مناسبی برای این کار هستید. البته فراموش نکنید که قبل از انجام این کار از مشتری کسب اجازه کنید.

همه چی آمادست!

کار ما تمام شده است، اکنون می دانید که چگونه پروژه های فریلنسری را به رزومه تان  اضافه کنید. توصیه میکنیم سری به مقاله آموزش رزومه نویسی بزنید و با نکات بیشتری آشنا شوید. بیایید یک خلاصه سریع از روند را که در این مقاله آموزش دادیم باهم مرور کنیم:

  • به خودتان یک عنوان شغلی بدهید که نشان دهنده کاری باشد که برای مشتری انجام داده اید؛ تنها کافیست از عناوینی همچون «مشاور»، «فریلنسر» و غیره استفاده کنید.
  • نام شرکتی را که برای آن خدمات ارائه کرده‌اید اضافه کنید، زیرا اعتبار بیشتری به رزومه شما می‌ بخشد؛
  • تاریخ شروع و پایان پروژه ای فریلنسری را اضافه کنید تا مشتری بالقوه بتواند درک بهتری از سابقه کاری شما داشته باشد.
  • خلاصه ای از خدماتی که ارائه کرده اید درج کنید، زیرا ممکن است برخی از عناوین شغلی برای همه مشتریان بالقوه واضح نباشد.
  • از نقاط گلوله ای برای برجسته کردن تمام جوانب پروژ های مهم استفاده کنید.
  • از نمونه رزومه های که برای فریلنسرها نگارش شده است نیز بازدید کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست های مرتبط